Team AltenaWerkt
Foto: Bart Stoutjesdijk

‘Wij willen bedrijven ondersteunen, zodat ze zich kunnen focussen op waar ze het beste in zijn’

AltenaWerkt, het vernieuwde vacatureplatform in de regio, is sinds september in de lucht. Achter dit platform zit een groep jonge, gedreven inwoners van Altena met een duidelijk doel: werkzoekenden en werkgevers in de regio met elkaar verbinden. Want daar valt volgens de jongens nog aardig wat winst te halen voor de regionale arbeidsmarkt.

Jacco de Waal(20), Ralph den Dekker(20) en Koen de Keijzer(20) vormen het bestuur van het platform. Samen met een team van communicatie- en design medewerkers zorgen ze elke week voor een verse lading vacatures op de website en socials. Aangevuld met sollicitatietips, interviews en video’s over bedrijven uit Altena.

Vernieuwing

AltenaWerkt is ontstaan vanuit een icoonproject van de gemeente, maar was toe aan vernieuwing. Mede door de samenwerking op te zoeken met de lokale Rabobank konden de heren die vernieuwing realiseren. ,,Wij zaten alle drie bij de jongerenraad en zijn benaderd door Altena Kennispoort. Zij zochten naar jongeren die de website nieuw leven in wilden blazen,” vertelt Jacco. ,,Het werd al snel duidelijk dat dit een project is dat past bij waar wij voor staan,” vult Koen aan. ,,We willen het bedrijfsleven in Altena aantrekkelijk maken voor jongeren.”

Wegtrekken


Dat laatste is een hot topic onder leeftijdsgenoten. Jacco: ,,Ik merk, nu ik aan het afstuderen ben, dat veel leeftijdsgenoten naar de randstad trekken of in hun studentenstad blijven hangen.” ,,Daarom vinden we het belangrijk dat bedrijven meer onder de aandacht moeten komen bij mensen,” zegt Ralph. ,,Met name bij jongeren, want die hebben vaak geen idee wat voor bedrijven hier allemaal te vinden zijn.”

 

Advertenties


Maken bedrijven dan zó weinig reclame? ,,In de afgelopen maanden hebben we gemerkt dat ze na een advertentie in de krant stoppen. Dat is tegenwoordig niet meer genoeg,” weet Jacco. ,,Bovendien wonen we in een grote gemeente. In Aalburg weet je vaak niet wat in Werkendam speelt. Nu hebben we mooi overzicht van het aanbod.” Het team werkt hard aan zichtbaarheid op sociale media. Bedrijven kunnen op de website een pakket kiezen. Er kan eenmalig een vacature geplaatst worden, maar er zijn ook opties voor betaalde promotie op sociale media en jaarabonnementen met de mogelijkheid voor een foto- of videoreportage. Koen: ,,Wij willen bedrijven ondersteunen in het genereren van aandacht voor vacatures, zodat ze zich kunnen focussen op waar ze het beste in zijn.”

Loopbaan


Het creëren van zichtbaarheid begint al bij scholieren. Ralph: ,,Het begint bij een bijbaan of stage. Er is in Altena meer te doen dan bij een supermarkt aan de slag gaan.” ,,We zijn in de basis een vacatureplatform,” vult Koen aan. ,,Maar we zoeken vanuit daar samenwerkingen om de vacatures makkelijker te vullen. We zijn daarom in contact met verschillende organisaties, zoals de  maatschappelijke organisatie KozakkenBoys4All.” Zo hoopt het platform de vacatures sneller te kunnen vullen, want de krapte op de huidige arbeidsmarkt werkt daar niet aan mee. Jacco: ,,Veel bedrijven moeten met een zoeklamp speuren naar werknemers. We willen het liefst al bij de scholen op de mat liggen om mensen te binden aan bedrijven uit de buurt.”

Voor de toekomst hebben de mannen echter goede hoop. Koen: ,,We hadden al een sterk vermoeden dat er in Altena een hoge arbeidsethos heerst, maar dat kunnen we nu zeker bevestigen. We krijgen te maken met bedrijven waar ontzettend mooie producten worden gemaakt of goede diensten worden geleverd. Er wordt ontzettend hard gewerkt, dat is wat ons motiveert.”

 

Misschien vind je dit ook leuke blogs